fredag 15. april 2011

Lydproduksjon

PODCAST

I emnet DKL 101 lærte vi å bruke Audacity som lydinnspilling og -redigeringsprogram. Her kan elevene spille inn lyd og redigere, noe som kan være en god variant til variert undervisning og til å øke motivasjon hos elevene. For å ta et skritt videre kan elevene ved hjelp av for eksempel Audacity utvikle sine digitale ferdigheter innen lyd og sette sammen til en podcast. En podcast vil jeg si er veldig lik på radio, det kan bestå av musikk, tale og andre ulike virkemidler. Her kan elevene ta for seg et bestemt tema/emne de skal lære om og presentere det med en podcast. Dette tror jeg vil være gøy og veldig lærerrikt. Som jeg skrev i et tidligere innlegg om lyd i DKL 101 "  Lyd kan brukes på tvers av fag og kan integres i alle fag. Ved bruk av lyd vil elevene øve på ferdigheter som det å lese,skrive,uttrykke seg muntlig og bruke digitale verktøy. Dette mener jeg er en stor fordel nettopp fordi det fører til at elevene får en variert undervisning, får jobbe og eksperimentere på egenhånd,samtidig som de blir motiverte og øker sine ferdigheter."(se innlegg)

http://www.johnthurlow.com/children/Software/blurb_audacity.jpg


For at arbeid med lyd og Podcast skal kunne gjennomføres, vil jeg si det er nødvendig at lærer har digital kompetanse. Dette fordi det for meg virket veldig vanskelig i begynnelsen og arbeid med podcast er gjerne en gruppeoppgave. Skal dette tas i bruk mener jeg at alt må planlegges og legges tilrette for elevene. Her tenker jeg spesielt på utforming av problemstilling, prosjektplan og tilgjengelige verktøy for å kunne produsere en podcast. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar